Ammatti
Verkkokauppapäällikkö / eCommerce Manager
E-Commerce Manager eli verkkokauppapäällikkö vastaa verkkokaupan myynnistä, markkinoinnista, valikoimasta sekä teknisestä kehittämisestä. Yrityksen koosta riippuen hänen tehtäviinsä voi kuulua kaikki verkkosivujen teknisestä kehityksestä aina tilattujen tuotteiden pakkaamiseen asti. Joka tapauksessa hänen tai hänen tiiminsä vastuulla on verkkosivujen asiakaskokemuksen ja käytettävyyden parantaminen esimerkiksi heatmapien, A/B-testauksen ja konversio-optimoinnin avulla.
Tiimissä voidaan nähdä yrityksen koosta riippuen esimerkiksi Digital Marketing Manager, SEM-, SEO-, Sisältö-, web-analytiikka- ja markkinoinnin automaatio-ammattilaisia. Lisäksi konversio-optimoinnin asiantuntija, CRO-suunnittelija, (Conversion Rate Optimization) on aina tarpeen.
Verkkokaupan teknisemmässä kehityksessä devaajat avustavat ja organisaatiosta saattaa hyvinkin löytyä verkkokaupan oma eCommerce Developer.
Verkkokauppabisnes on globaali kilpailukenttä, jossa vain parhaat menestyvät ja pienten toimijoiden täytyy uurastaa kaksin verroin pysyäkseen kiinni asiakkaissaan.
Sen takia verkkokaupan tiimissä työskentelevien ammattilaisten osaamiselle asetetaan maailmanluokan vaatimuksia.
Lue blogistamme, mitä kaikkia ammattilaisia verkkokauppatiimiin voikaan kuulua.
Mitä titteleitä verkkokauppatiimiin voi kuulua?
Verkkokauppapäällikön voi löytää eri yrityksistä hyvinkin eri osastoilta tai liiketoimintayksiköistä ja sitäkin useammilla nimikkeillä. Tämä on organisaatiokohtaista sekä sidonnaista yrityksen ydinliiketoiminnan kanssa. Asiaan vaikuttaa verkkokaupan osuus muusta liiketoiminnasta. Varsinkin jos verkkokauppa kasvaa nopeasti tai kyseessä on täysin uusi bisnes, tiimin kokoonpano on syytä pohtia huolellisesti.
Yleisimpiä nimikkeitä ovat verkkokauppapäällikön lisäksi Ecommerce Specialist, Manager, E-commerce, eCom Manager, verkkokauppias, Manager, eSales tai eCommerce Consultant.