Ammatti
CRO Manager
CRO Specialistin eli konversio-optimoijan työ ei ole koskaan valmis. Konversio-optimoinnin tavoitteena on nimittäin hioa verkkokaupan myynti maksimiin. Verkkosivuston tai verkkokaupan konversioasteen parantaminen tarkoittaa esimerkiksi enemmän tuotteita ostoskorissa tai enemmän sitoutuneita vierailijoita verkkosivulla. Lyhenne CRO tulee englanninkielisistä sanoista Conversion Rate Optimization.
CRO-suunnittelija luo testaamisen kautta optimaalisia asiakaspolkuja, joiden tarkastelun mittari on tuottavuus. Konversiosankarin työkalupakista löytyy erilaisia kävijää mittaavia menetelmiä, kuten web-analytiikka, a/b- ja multivarianttitestaus, heat mapit, kyselyt ja selaintestit. Ohjelmoinnin tuntemus tekijällä vähintään hyvällä perustasolla. Vähääkin suurempien verkkokauppojen tiimeissä työskennellään yhdessä Web-Analyytikkojen ja Content Designereiden kanssa.
Tämän ammattilaisen palkkatasoon vaikuttaa työkokemuksen määrä ja mahdollinen esimiesvastuu.
Ammattilainen kertoo
Ilkka Tuominen työskentelee nykyisin Neste Oyj:llä datasta ja analytiikasta vastaavana Senior Managerina. Tuomisen mukaan CRO Specialistin ydintyöhön kuuluu se, että koitetaan saada ihmiset tekemään busineksen kannalta haluttuja asioita.
Nimike
CRO Specialist -nimikkeen suomennos konversio-optimoija on melko yleinen, mutta englanninkieliset vastineet ja yhdistelmät ovat suositumpia. Unohtamatta organisaatiokohtaisia eroja ja konversioammattilaisen vastuualueita, nimike voi olla esim. CRO-asiantuntija; CRO Consultant; CRO Expert; Web Specialist; Konversio-optimoija. Toisinaan CRO Specialistin työsarka konversio-optimoinnin parissa on sulautettu eCommerce Managerin työtehtäviin ja hän hoitaa myös tämän tontin.