Ammatti
Marketing Automation Manager
Asiakasta on vaikea tavoittaa ilman jatkuvaa vuorovaikutusta. Markkinoinnin toimenpiteissä on tärkeää, että vuorovaikutusta pystytään osin automatisoimaan. Marketing Automation Specialist (markkinoinnin automaation asiantuntija) suunnittelee esimerkiksi datan perusteella personoitua viestintää tai uutiskirjeitä. Spesialisti luo automatisoinnin järjestelmälle sääntöjä ja sisältöjä, jotka määrittävät, mitkä viestit lähtevät vastaanottajan suuntaan ja milloin.
HubSpotin, Adobe Campaignin tai Pardot'n markkinoinnin automaation järjestelmät ovat tekijälle tärkeitä työkaluja. Sisällöntuotannon taidoista on tekijälle hyötyä, mutta tiimin sisältä voi löytyä siihen erillistä osaamista.
Toisaalta Marketing Automation Specialistilla saatetaan myös tarkoittaa teknisen taustan omaavaa osaajaa, ja tällöin työ lähentelee Product Owner -roolia. Tällaisessa automaatioroolissa palkkaus on jonkin verran korkeampi kuin vastaavassa sisältö- ja markkinointivetoisessa tehtävässä.
Nimikekirjo
Marketing Automation Specialistille ei ole yhtä tai kahtakaan oikeaa ja vakiintunutta nimikettä. Kuten muissakin erikoisasiantuntijarooleissa, tämä automaatioammattilainen ei ole uniikki lumihiutale. Nimike määrittyy pitkälti organisaation vakiintuneiden käytäntöjen tai senioriteetin mukaan.
Yleisimpiä nimikkeitä, joita tapaa on mm. Marketing Automation Consultant; MA Specialist; Marketing Automation Manager; Marketing Automation Lead; Manager, Marketing Automation; Campaign Manager; Program Manager; Omni-channel Consultant; Inbound Marketing Consultant; Inbound Content Specialist; Marketing Automation Strategist; MarTec Consultant.