Rekrytoijan vinkit LinkedIn:iin osa 1 – Perustiedot kuntoon

Meiltä kysytään usein vinkkejä LinkedIn-profiilin täydentämiseen. Usein kysyjät miettivät, mihin rekrytoijat/headhunterit kiinnittävät erityisesti huomiota profiilissa.

Tämä on ensimmäinen kolmesta osasta blogisarjassamme, jossa käymme läpi kehityskohteita, jotka kannattaa huomioida omassa profiilissa. Muista myös lukea blogisarjan osat 2 ja 3, jos haluat laittaa koko LinkedIn-profiilisi kuntoon.

 

Ensimmäisessä osassa keskitytään perustietot-osioon, joka suurimmaksi osaksi näkyy jo ennen kuin profiilisi avataan kokonaan. Tässä rekrytoijan vinkit profiilin perustieto/yhteenveto-osan täydentämiseen ja yleisimpien puutteiden korjaamiseen:

Otsikko (Headline)

Jos etsit uusia haasteita, kannattaa se mainita jo otsikossa. Kerro minkälaisia töitä etsit tai miltä alalta. Monesti otsikkona on esimerkiksi “Looking for new opportunities in Recruiting and HR.”

Jos olet tyytyväinen nykyiseen työhön, kerro otsikossa nasevasti mitä teet ja minkälaisessa roolissa. Tämä onkin sitten taitolaji saada mahtumaan yhdelle riville.

Sijainti (Location)

Jos haluat tulla löydetyksi rekrytoijien hauissa, kannattaa lisätä sijaintitietoihin kaupunkisi. Tätä eivät kaikki mainitse profiilissaan. 

Jos etsit töitä, kannattaa Jobs-osiossa käydä lisäämässä, että olet työnhaussa. Kun klikkaat LinkedInin ylävalikon Jobs-osiota, näet kohdan Career interests. Kun painat sitä, näet kohdan ”Let recruiters know you’re open.” Klikkaa tämä kohta siniseksi niin rekrytoijat tietävät, että etsit uusia haasteita. Voit tällä sivulla myös määritellä tarkemmin minkälaisia töitä etsit ja mistä. Jos etsit töitä muiltakin paikkakunnilta tai ulkomailta, voit tuoda sen esiin tässä osassa. Nykyään Recruiter-työkalun kautta rekrytoijat voivat hakea myös henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään kyseisellä paikkakunnalla, vaikka eivät siellä vielä asuisivatkaan.

Profiilikuva (Picture)

Kuvan suhteen pätevät samat raamit kuin CV-kuvan kanssa: Selkeä, asiallinen sekä ajan tasalla.

Älä laita kuvaa, jossa esiintyy myös muita henkilöitä. Uskokaa tai älkää, näitäkin näkee.

Yhteenveto (Summary)

Selkeys on kaiken A ja O. Mieluummin lyhyt ja ytimekäs, kuin liian pitkä romaani, jota kukaan ei jaksa lukea loppuun asti (tämä kuitenkin mielipideasia ja näkemyksiä erilaisia). Pysy asiassa ja kerro ydinosaamisesi selvästi. Omat suosikkini ovat luetellut listat omasta osaamisesta esimerkiksi käytetyistä ohjelmista tai tärkeimmistä osaamisalueista. Myös käytännön esimerkit ovat erittäin hyvä tapa tuoda omaa osaamista esiin. 

Jos olet kiinnostunut saamaan yhteydenottoja, kannattaa yhteystiedot ehdottomasti merkitä yhteenveto-osioon.

Eli tiivistettynä kuka olet, mitä teet, ydinosaamisesi sekä yhteystietosi.

Lisää vinkkejä LinkedIn-profiilin parantamiseen

Blogisarjamme 2. osassa keskitytään kokemus, koulutus ja skills-osioihin ja kolmannessa osassa käymme läpi kielitaitoa, kiinnostusta ja saavutuksia.

Suorahaku - se on suoraa hakemista!

Yritykset etsivät kaltaisiasi.

Olet sitten johtaja, johtava asiantuntija tai tulevaisuuden tekijä - voit vinkata itsesi mukaan tuleviin suorahakuprojekteihin helposti ja turvallisesti. Me etsimme erityisesti data-analytiikan, markkinoinnin ja myynnin, strategian sekä teknologian ammattilaisia.
Tiimi koolla

Lue vielä nämä!