Blogisarjan viimeisessä osassa keskitymme siihen, miten voit erottautua massasta kielitaidon, saavutusten, kiinnostuksen kohteiden sekä suositusten avulla.
Kerro kaikki kielitaitosi, myös äidinkieli! Ihmettelen usein, miksi yllättävän monet ihmiset jättävät oman äidinkielen mainitsematta kokonaan. Monessa työtehtävässä on vaatimuksena tietty kielitaito. Jos kielitaito ei tule selvästi esiin profiilissasi, sinun kielitaitosi voidaan ymmärtää väärin.
Yleisesti ottaen suosittelen kirjoittamaan profiilin englanniksi, jos haluat tulla löydetyksi. Hyvin usein rekrytoijat tekevät hakuja englanninkielisillä termeillä, joten, jos profiilisi on suomeksi, et tule löydetyksi.
Näillä voit erottautua massasta, personoida profiiliasi sekä tuoda omaa osaamistasi esiin. Suosittelen myös hankkimaan erilaisia sertifikaatteja, joilla voit näyttää oman osaamisesi. Esimerkiksi, jos työskentelet markkinointialalla, suosittelen suorittamaan Googlen tarjoamia sertifikaatteja, aiheina niissä on esimerkiksi Ads ja Analytics. Myös HubSpotilla on omat inbound-markkinoinnin sertifikaattinsa.
Seuraa itseäsi kiinnostavia yrityksiä, ryhmiä ja aiheita. Suosittelen seuraamaan ammatillisesti sinua kiinnostavia ryhmiä. Seuraamasi kiinnostuksen kohteet kertovat myös, mitkä toimialat sinua erityisesti kiinnostavat.
Tämä on nykypäivän suosituskirje tai “työtodistus.”
Pyydä suosituksia vanhoilta esimiehiltä tai kollegoilta. Näitäkin luetaan. Kannattaa siis lähteä edellisestä työpaikasta hyvissä väleissä. Itselläni on ollut tapana pyytää esimieheltäni suosituksia, kun olen ollut viimeisiä päiviä vanhassa työssä ennen kuin olen lähtenyt uusiin haasteisiin.
Suosituksissa olisi hyvä tuoda esille konkreettisia esimerkkejä, mitä olet työssäsi tehnyt ja saavuttanut. Yhden lauseen “hyvä jätkä-”tyyppiset suositukset eivät tuo profiiliisi mitään lisäarvoa.
3 tärkeintä pointtia
1) Pyri tekemään profiilistasi mahdollisimman selkeä ja johdonmukainen.
2) Muista lisätä kaikki tärkeimmät osaamisesi Skills-osioon.
3) Jos etsit uusia haasteita, tuo se selvästi esille.