Ammatti
CX Specialist
Inbound-markkinointi ja asiakaskokemus surffaavat trendien aallonharjalla. Perinteisen outbound-henkisen markkinoinnin sijaan yritykset rekrytoivat täysin uudenlaisia, CX Specialistin kaltaisia asiantuntijoita palvelukseensa.
Hänen tehtävänään on varmistaa ja tuottaa paras mahdollinen asiakaskokemus yrityksen asiakkaille, kun he ostavat yrityksen tuotteita tai palveluita.
Customer Experience Specialist on markkinoijan oikea käsi. Hän on mukana luomassa yrityksen ostajapersoonaa, perehtymässä heidän tarpeisiinsa ja suunnittelemassa sen pohjalta asiakaspolkua (Customer Journey). Tämän jälkeen hän valvoo, että muu markkinointitiimi huomio asiakaskokemuksen päätöksissään, jotta hyvä kokemus kantaa läpi koko asiakaspolun.
Asiakaskokemuksen ammattilainen kertoo työstään
Asiakaskokemuksessa todellinen nimikkeiden kirjo
CXS hyödyntää työssään myynnin ja markkinoinnin työkaluja, kuten CRM-järjestelmiä, luodakseen sitouttavia ja ilahduttavia kokemuksia asiakkaille. CX Specialist voi olla erikoistunut jonkun tietyn työkalun, kuten esimerkiksi HubSpotin, MailChimpin tai Marketon käyttöön. Vaihtoehtoisesti hän voi olla monitaitaja, joka taitaa järjestelmän kuin järjestelmän.
Asiakaskokemusammattilaisten nimikkeet ovat vielä verrattain uusia ja harvinaisiakin. Tämän ammattilaisen voikin löytää markkinointitiimistä hyvinkin erilaisilla titteleillä esim. Digital Marketing Manager, CX; CX Planner; CXS; Director, CX Digitalisation Solution; Digital and CX development team lead; CX Advisor; CX Executive; Customer Experience Director; CX Strategy Lead; CX planner; CX Strategist; Head of CX Insights; CX Designer; Asiakaskokemuksen asiantuntija; CX-asiantuntija.