Tärkeä työnhakijakokemus

Työnhakijakokemuksen merkitys yrityksen työnantajamielikuvalle on mittaamattoman arvokas, mutta valitettavan usein ja herkästi unohtuva tekijä. Pohjatyö menestyvälle työnantajamielikuvalle luodaan jo rekrytointivaiheessa, mieluiten kuitenkin jo ennen sitä.

Etätyöskentely on nyt olennainen osa jokaisen asiantuntijaorganisaatioiden arkea ja siihen tulisi panostaa nyt sekä lähitulevaisuudessa. Työnhakijakokemuksen puolesta onkin tärkeää, että yhteydet ja kommunikaatio toimivat.

Ei olla kasvottomia puhekuplia chatissä - vaan jokainen omia itsejään videon välityksellä. Työhaastattelu, työpaikan ja tiimin esitteleminen sekä soveltuvuusarviointikin voidaan järjestää nyt etänä. Toimivan rekrytointiprosessin, etenkin etänä toteutettavan, vaikutus niin työnhakijakokemukseen kuin työnantajamielikuvaan voi olla hyvinkin ratkaiseva tekijä päätettäessä työpaikan vaihdosta. 

Työnhakijakokemus vs. Kandidaattikokemus

Työnhakijakokemus alkaa ennen kuin rekrytoiduksi tuleva kandidaatti edes tietää sitä. Pohjatyö tehdään työnantajamielikuvan, maineen ja mielikuvien kautta jo ennen rekrytointiprosesseja. Arvokkain ja merkittävin osa hakijakokemuksen luomistyöstä tehdään ensikontaktissa sekä viestinnässä läpi prosessin. Tärkeintä onkin säännöllinen kommunikaatio - ketään ei saa unohtaa!

Suorahakumaailmassa on huomioitava, että kyse ei ole työnhakijakokemuksesta vaan kandidaattikokemuksesta! Työnhakija nimensä mukaisesti hakeutuu yritykseen töihin, kun taas suorahaun kautta kontaktoitu ja valikoitu ammattilainen kutsutaan mukaan prosessiin. Ero on merkittävä. Mikäli haluat lukea lisää eroista, lue Katjan kirjoittama kandidaattikokemus -blogipostaus.

Kohti työntekijälähettilyyttä


Työnhakijakokemusta ei voi irrottaa täysin itsenäiseksi kokonaisuudekseen, sillä työnhakijakokemus muuttuu työntekijäkokemukseksi ja sitä kautta työntekijälähettilyydeksi. Onkin hallittava kokonaisuus: employer branding, työnhakijakokemus, rekrytointi ja siihen liittyvät muodollisuudet kuten soveltuvuusarviointi. Myöhemmin myös onnistunut perehdytys eli onboarding. Näistä jälkimmäinen on tärkein rakennuspalikka, kun rakennetaan yrityksen työnantajamielikuvaa ja vahvistetaan työntekijäkokemusta. Jokaisen työnantajan arvokkain "brändilähettiläs" on tämän oma työntekijä.

Marbles löytää parhaat


Olemme vahvasti erikoistuneet digitalouden ammatteihin ja kouluttaudumme jatkuvasti itse mm. digitaalisen markkinoinnin ja myynnin sekä analytiikan saralla. Olemme lähellä digiammattilaisia ja puhumme heidän kanssaan samaa kieltä. Ymmärrämme ammattien, sekä ammattilaisten, vaatimukset ja muutokset alalla kuin alalla. 

Tapaamme jatkuvasti huippuammattilaisia erilaisissa uravaiheissa ja tilanteissa. Onkin turvallista sanoa, että yksi merkittävimmistä tekijöistä työpaikan ja ammattilaisen matchaamisessa on ajoitus. Niin suorahaussa kuin perinteisessä rekrytoinnissakin se sanelee onnistumista. Tämän vuoksi yrityksen mielikuva houkuttelevana työnantajana ja kiinnostavana työpaikkana on äärimmäisen korostetussa asemassa. Halutut ammattilaiset pitää tavoittaa, ennen kuin he tietävät vaihtavansa työpaikkaa!

Jätä yhteydenottopyyntö

Lue vielä nämä!