Marbles / Millaisia osaajia tarvitaan tulevaisuudessa?

Millaisia osaajia tarvitaan tulevaisuudessa?

Julkaistu: 2018-08-28

Kirjoittanut: Saskia Salomaa

Olemme viimeisen vuoden aikana etsineet asiakkaillemme osaajia muun muassa seuraavilla titteleillä:

  • Digistrategiajohtaja
  • Senior SEO Manager
  • Markkinoinnin automaation expertti
  • UX Designer
  • Digituotteiden myynnin vetäjä. 

Digitekeminen on nykyisin itsestäänselvyys ja arjen tohinassa ei tule ehkä mietittyä sitä, paljonko (työ)elämä on muuttunut digitalisaation vuoksi 20 vuodessa.

Vuonna 1998 Suomessa oltiin vielä internetin polulla horjuvia digitaaperoita. Verkkosivuja oli jo innokkaimmilla yrityksillä ja verkkokauppojakin muutamia (esimerkiksi verkkokauppa.com perustettiin 1998). Harva hahmotti digitalisaation mahdollisuudet vaikka uusmediasta kohistiin jo paljonkin. Bisnesmalleja etsittiin sieltä sun täältä, ja 2000-luvun alun it-kuplan siemenet oli jo kylvetty. Toki infraakaan ei vielä ollut - nettiyhteys saattoi löytyä työpaikalta, mutta kotona se ei ollut lainkaan sellainen itsestäänselvyys kuin tänä päivänä.

Matkapuhelinta käytettiin nimensä mukaisesti soittamiseen

Puhelut soiteltiin pääosin lankapuhelimista vaikka statusta näytettiin hankkimalla vuonna Nokian Communicatorin uusi malli 9110. Olipa kännykkä minkä mallinen tahansa, sitä käytettiin ensisijaisesti puhumiseen ja tekstaamiseen. Itse olin juuri ostanut kesätyörahoilla ensimmäisen kännykkäni Ericssonin tilalle Nokia 3110:n. Möhkälemäisessä Ericssonissa oli ulosvedettävä antenni eikä sillä voinut lähettää tekstiviestejä (ainoastaan vastaanottaa), joten uusi puhelin tuntui ihan huipulta. Toki sitä piti käyttää säästeliäästi, kun puhelut olivat kalliita, mutta kestipä akkukin.  

Langaton verkko kahvilassa oli tuntematon käsite - surffailua varten olivat erilliset nettikahvilat. Myös kirjastojen nettipäätteet olivat kovassa käytössä. Nettiselaimena toimi Netscape Navigator tai Internet Explorer ja googlettamisesta ei puhunut kukaan - hakusanamainonnan tekijöitä ei haeskeltu paperihesarin sunnuntain työpaikkaliitteessä, vaikka se muuten pullisteli työpaikkoja. 

Chatti-asiakaspalvelijoita ei ollut. Innokkaimmat kuluttajat keskustelivat ja kyselivät neuvoa nettiin syntyineissä uusissa yhteisöissä, mutta suosituin tapa tuotteiden vertailuun olivat kavereille kilauttaminen ja kaupoissa kiertely tai tuotetiedustelut puhelimitse. 

Moni työ toki suoritettiin jo tietokoneella. Mitä luultavimmin työpöydällä oli harmaa, musta tai beige laatikkomallinen pc ulkoisella näytöllä. Toukokuussa 1998 julkaistuja värikkäitä iMaceja löytyi vielä harvasta työhuoneesta. Mappeja oli hyllyillä yleensä sitäkin enemmän. 

Digitalisaatio on muuttanut työtä enemmän kuin tajuammekaan

Digitalisaatio on hiipinyt tavalla tai toisella lähes kaikkiin ammatteihin ja luonut samalla paljon uusia hommia, joista ei parikymmentä vuotta sitten osattu kuvitellakaan. Lisäksi digitalisaatio on muuttanut työpaikkoja paljon myös henkisesti. Enää kovin osaaja ei välttämättä ole se, jolla on vuosissa pisin kokemus. Käskyttävälle pomolle naureskellaan, mutta osaava ja itsensä peliin pistävä johtaja saa edelleen porukasta paljon irti. 

Digityö on muuttanut myös rekrytointia. Yrityksissä voi olla vaikeaa hahmottaa, että millaista osaamista edes tarvitaan. Miltä näyttävät tulevaisuuden työ ja johtaminen? Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan AamuAreenalle 14.9. 

Asiantuntija!

Kiinnostaisiko saada hyödyllisiä uravinkkejä ja palkkatietoa digitalouden tehtävistä? Vinkkaa itsesi mukaan oikean yläkulman napista!

Työnantaja!

Kaipaisitko apua rekryämiseen? Ota yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta! Mietitään yhdessä, miten suorahaku voisi viedä tiimisi seuraavalle tasolle.