Linkedin-profiili kuntoon: tee näin, niin rekrytoijat kiinnostuvat sinusta
Meiltä headhunterilta kysytään usein vinkkejä LinkedIn-profiilin täydentämiseen. Usein kysyjät miettivät, mihin rekrytoijat/headhunterit kiinnittävät erityisesti huomiota profiilia läpikäydessä. Tämä kirjoitus on päivitetty versio kaikkien aikojen suosituimmasta blogistamme, olkaa hyvät!
1. Perustiedot kuntoon
LinkedIn -profiilin perustieto-osa näkyy suurimmaksi osaksi jo ennen, kuin profiilisi avataan. Jos tämä ei herätä rekrytoijan kiinnostusta, profiiliisi ei tutustuta tarkemmin. Panosta siis tähän!
Otsikko (Headline):
Jos etsit uusia haasteita, kannattaa se mainita jo otsikossa. Kerro minkälaisia töitä etsit tai miltä alalta. Monesti otsikkona on esimerkiksi “Looking for new opportunities in Recruiting and HR.” Kerro otsikossa nasevasti mitä teet, ja minkälaisessa roolissa. Tämä onkin sitten taitolaji saada mahtumaan yhdelle riville.
Sijainti (Location):
Jos haluat tulla löydetyksi rekrytoijien hauissa, kannattaa lisätä sijaintitietoihin kaupunkisi. Tätä eivät läheskään kaikki mainitse profiilissaan.
Jos etsit töitä, Klikkaa Me -iconia Linkedin -sivusi ylälaidassa. Valitse avautuvasta valikosta View Profile ja pääset perustietoihisi. Klikkaa Open to -nappia perustiedoissasi. Määrittele minkälaisia töitä etsit ja mistä. Etsitkö lähi- vai etätöitä vai haluatko työskennellä hybridimallilla. Määrittele paikka, missä haluat työskennellä. Lopuksi määrittele, näkyykö työnhakusi kaikille vai vaan rekrytoijille. Nykyään Recruiter -työkalun kautta rekrytoijat voivat hakea myös henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään kyseisellä paikkakunnalla, vaikka eivät siellä vielä asuisikaan.
Profiilikuva (Picture):
Kuvan suhteen pätevät samat raamit kuin CV-kuvan kanssa: Selkeä, asiallinen sekä ajan tasalla. Älä laita kuvaa, jossa esiintyy myös muita henkilöitä.
Yhteenveto (Summary):
Selkeys on kaiken A ja O. Mieluummin lyhyt ja ytimekäs, kuin liian pitkä romaani, jota kukaan ei jaksa lukea loppuun asti (tämä kuitenkin mielipideasia ja näkemyksiä on erilaisia). Pysy asiassa ja kerro ydinosaamisesi selvästi. Omat suosikkini ovat luetellut listat omasta osaamisesta esimerkiksi käytetyistä ohjelmista tai tärkeimmistä osaamisalueista. Myös käytännön esimerkit ovat erittäin hyvä tapa tuoda omaa osaamista esiin.
Jos olet kiinnostunut saamaan yhteydenottoja, kannattaa yhteystiedot ehdottomasti merkitä yhteenveto-osioon!
Eli tiivistettynä kuka olet, mitä teet, ydinosaamisesi sekä yhteystietosi. Mikäli työnhaku on ajankohtaista, mainitse myös millaisista rooleista olet tulevaisuudessa kiinnostunut.
2. Näin parannat mahdollisuuksiasi kiinnittää rekrytoijien huomio
LinkedIn-profiilin runko-osassa tuodaan oma kokemus ja osaaminen esiin. Jos työkokemus, koulutus ja skills-osiot ovat kovin suppeat, et todennäköisesti herätä rekrytoijien kiinnostusta.
Kokemus (Experience):
Kerro aluksi lyhyesti, mitä yrityksesi tekee. Seuraavassa kappaleessa kerro, mitä sinä teet. Ensin voit kertoa yleisellä tasolla aihealueet, joiden parissa työskentelet. On hyvä vielä selventää konkreettisin esimerkein, mitä työsi pitää sisällään, esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla. Kerro myös, mitä ohjelmia tai teknologioita käytät työssäsi.
Monesti ihmettelen, kun vertaan ehdokkaiden CV:tä ja LinkedIn-profiilia, miksei laiteta vähintään samoja tietoja copy pastella LinkedIniin, kuin mitä heillä on CV:ssa. Tämä on se minimitaso, mitä pitäisi jokaisesta työtehtävästä lukea. Jaa myös kokemus -osiossa rohkeasti julkisia referenssejä sekä esimerkkejä tekemistäsi projekteista, jos suinkin mahdollista.
Myös pidempiä taukoja töiden välissä kannattaa hieman avata, sillä rekrytoijat yleensä kyllä huomaavat nämä. Kerro, mitä olet tehnyt oman ammattitaitosi kehittämiseksi. Yhtenä esimerkkinä tulee mieleen profiili, jossa vanhempainvapaalla ollut henkilö kertoi, kuinka oli organisoinut ja johtanut kolmea vaativaa alaista 24/7. Ripaus huumoria on aina hyvästä.
Koulutus (Education):
Kerro ainakin missä olet opiskellut ja mitä olet lukenut pääaineena sekä sivuaineena. Lopputöiden aiheita kannattaa myös avata. Mahdolliset vaihdot voi myös merkitä profiiliin erikseen.
Suosittelen laittamaan jokaisen tutkinnon erikseen. Esimerkiksi, jos olet koulutukseltasi kauppatieteiden maisteri, laita sekä maisterin, että kandidaatin tutkinnot erikseen profiiliisi. Tämä taas hieman selkeyttää profiilia ja varmistaa, että LinkedIn tunnistaa tutkintosi oikein. Esimerkiksi LinkedInin Jobs-osiossa, jos selaat avoimia työpaikkoja, näet miten vertaudut muihin hakijoihin nähden. LinkedIn voi tunnistaa yhdistelmätutkinnot väärälle tasolle.
Kannattaa myös lyhyempien koulutusten kohdalla miettiä, sopivatko ne paremmin sertifikaatti- tai kurssi-osioihin kuin itse koulutus-osioon. Jos koulutus-osioon laittaa kaikki pienimmätkin koulutukset, voi se vaikeuttaa tärkeimpien koulutusten tunnistamista. Pääsääntönä voisi sanoa, että tutkintoon johtavat koulutukset koulutus-osioon, muut sertifikaatti tai kurssi-osioihin.
Taidot (Skills & Expertise):
Skillsit ovat rekrytoijan näkökulmasta oleellisia. Niitä kannattaa olla, ja mieluiten reilusti. Skillsien on hyvä olla mahdollisimman konkreettisia. Esimerkiksi, jos sinulla on jostain ohjelmasta käyttökokemusta, se kannattaa ehdottomasti lisätä skillseihin. Skillsit voidaan ajatella hakusanoina, sillä näitä käytetään hyvin usein sopivien hakijoiden etsimisessä, pidä tämä mielessä, kun optimoit profiiliasi työkokemustasi vastaavaksi.
3. Näillä keinoin erotut
Muista erottautua massasta! Yllättävän moni jättää kielitaidon, saavutukset, kiinnostuksen kohteet sekä suositukset täyttämättä profiiliinsa. Tämä huonontaa mahdollisuuksiasi osua rekrytoijien haaviin. Muista siis täyttää myös nämä kohdat!
Kielitaito (Languages):
Kerro kaikki kielitaitosi, myös äidinkieli! Ihmettelen usein, miksi yllättävän monet ihmiset jättävät oman äidinkielen mainitsematta kokonaan. Monessa työtehtävässä on vaatimuksena tietty kielitaito. Jos kielitaito ei tule selvästi esiin profiilissasi, sinun kielitaitosi voidaan ymmärtää väärin.
Yleisesti ottaen suosittelen kirjoittamaan profiilin englanniksi, jos haluat tulla löydetyksi. Usein rekrytoijat tekevät hakuja englanninkielisillä termeillä, joten, jos profiilisi on suomeksi, et tule löydetyksi.
Saavutukset (esim. sertifikaatit ja palkinnot) (Accomplishments):
Näillä voit erottautua massasta, personoida profiiliasi sekä tuoda omaa osaamistasi esiin. Suosittelen hankkimaan erilaisia sertifikaatteja, joilla voit näyttää oman osaamisesi.
Kiinnostuksen kohteet (Interests):
Seuraa itseäsi kiinnostavia yrityksiä, ryhmiä ja aiheita. Suosittelen seuraamaan ammatillisesti sinua kiinnostavia ryhmiä. Seuraamasi kiinnostuksen kohteet kertovat myös rekrytoijille, mitkä toimialat sinua erityisesti kiinnostavat.
Suosittelut (Recommendations):
Tämä on nykypäivänä jopa tärkein suosituskirje tai “työtodistus.” Niihin siis kannattaa ilman muuta panostaa! Älä ole turhan vaatimaton, vaan rakenna profiilista kiinnostava suosittelujen avulla.