Marbles / LinkedIn-profiili: miten täytät tietosi niin, että rekrytoijat kiinnostuvat sinusta?

LinkedIn-profiili: miten täytät tietosi niin, että rekrytoijat kiinnostuvat sinusta?

Julkaistu: 2018-06-19

Kirjoittanut: Samuli Tala

Meiltä kysytään usein vinkkejä LinkedIn-profiilin täydentämiseen. Usein kysyjät miettivät, mihin rekrytoijat/headhunterit kiinnittävät erityisesti huomiota profiilissa. Kävimme nämä aiemmin läpi kolmessa osassa, mutta kokosimme lukijoiden pyynnöstä koontipostauksen, josta näet kaikki muokkausvinkit yhdellä lukukerralla. 

Perustiedot kuntoon

LinkedIn profiilin perustieto-osa näkyy suurimmaksi osaksi jo ennen kuin profiilisi avataan. Jos tämä ei herätä rekrytoijan kiinnostusta, profiiliisi ei tutustuta tarkemmin. Panosta siis näihin!

Otsikko (Headline):

Jos etsit uusia haasteita, kannattaa se mainita jo otsikossa. Kerro minkälaisia töitä etsit tai miltä alalta. Monesti otsikkona on esimerkiksi “Looking for new opportunities in Recruiting and HR.” Jos olet tyytyväinen nykyiseen työhön, kerro otsikossa nasevasti mitä teet ja minkälaisessa roolissa. Tämä onkin sitten taitolaji saada mahtumaan yhdelle riville.

Sijainti (Location):

Jos haluat tulla löydetyksi rekrytoijien hauissa, kannattaa lisätä sijaintitietoihin kaupunkisi. Tätä eivät kaikki mainitse profiilissaan.

Jos etsit töitä, kannattaa Jobs-osiossa käydä lisäämässä, että olet työnhaussa. Kun klikkaat LinkedInin ylävalikon Jobs-osiota, näet kohdan Career interests. Kun painat sitä, näet kohdan “Let recruiters know you’re open.” Klikkaa tämä kohta siniseksi niin rekrytoijat tietävät, että etsit uusia haasteita.

Voit tällä sivulla myös määritellä tarkemmin minkälaisia töitä etsit ja mistä. Jos etsit töitä muiltakin paikkakunnilta tai ulkomailta, voit tuoda sen esiin tässä osassa. Nykyään Recruiter-työkalun kautta rekrytoijat voivat hakea myös henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään kyseisellä paikkakunnalla, vaikka eivät siellä vielä asuisivatkaan.

Profiilikuva (Picture):

Kuvan suhteen pätevät samat raamit kuin CV-kuvan kanssa: Selkeä, asiallinen sekä ajan tasalla. Älä laita kuvaa, jossa esiintyy myös muita henkilöitä. Uskokaa tai älkää, näitäkin näkee.

Yhteenveto (Summary):

Selkeys on kaiken A ja O. Mieluummin lyhyt ja ytimekäs, kuin liian pitkä romaani, jota kukaan ei jaksa lukea loppuun asti (tämä kuitenkin mielipideasia ja näkemyksiä erilaisia). Pysy asiassa ja kerro ydinosaamisesi selvästi. Omat suosikkini ovat luetellut listat omasta osaamisesta esimerkiksi käytetyistä ohjelmista tai tärkeimmistä osaamisalueista. Myös käytännön esimerkit ovat erittäin hyvä tapa tuoda omaa osaamista esiin. 

Jos olet kiinnostunut saamaan yhteydenottoja, kannattaa yhteystiedot ehdottomasti merkitä yhteenveto-osioon. Eli tiivistettynä kuka olet, mitä teet, ydinosaamisesi sekä yhteystietosi.

Miten tulet löydetyksi?

Runko-osassa tuodaan oma kokemus ja osaaminen esiin. Jos kokemus, koulutus ja skills-osiot ovat kovin suppeat, et todennäköisesti tule löydetyksi rekrytoijien hauissa.

Kokemus (Experience):

Kerro aluksi lyhyesti, mitä yrityksesi tekee. Seuraavassa kappaleessa kerro, mitä sinä teet. Ensin voit kertoa yleisellä tasolla aihealueet, joiden parissa työskentelet. On hyvä vielä selventää konkreettisin esimerkein, mitä työsi pitää sisällään, esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla. Kerro myös, mitä ohjelmia käytät työssäsi.

Monesti ihmettelen, kun vertaan ehdokkaiden CV:ta ja LinkedIn-profiilia, mikseivät ihmiset laita vähintään samoja tietoja copy pastella LinkedIniin, kuin mitä heillä on CV:ssa. Tämä on se minimitaso, mitä mieluiten pitäisi jokaisesta työtehtävästä lukea.

Myös pitempiä taukoja töiden välissä kannattaa hieman avata, sillä rekrytoijat yleensä kyllä huomaavat nämä. Kerro, mitä olet tehnyt oman ammattitaitosi kehittämiseksi. Yhtenä esimerkkinä tulee mieleen profiili, jossa vanhempainvapaalla ollut henkilö kertoi, kuinka oli organisoinut ja johtanut kolmea vaativaa alaista 24/7. Ripaus huumoria on aina hyvästä.

Koulutus (Education):

Kerro ainakin missä olet opiskellut ja mitä olet lukenut pääaineena sekä sivuaineena. Lopputöiden aiheita kannattaa myös avata. Mahdolliset vaihdot voi merkitä profiiliin erikseen.

Suosittelen laittamaan jokaisen tutkinnon erikseen. Esimerkiksi, jos olet koulutukseltasi kauppatieteiden maisteri, laita sekä maisterin että kandidaatin tutkinnot erikseen profiiliisi. Tämä taas hieman selkeyttää profiilia ja varmistaa, että LinkedIn tunnistaa tutkintosi oikein. Tämä nyt ei ole maailman suurin asia, mutta esimerkiksi LinkedInin Jobs-osiossa, jos selaat avoimia työpaikkoja, näet miten vertaudut muihin hakijoihin nähden. LinkedIn voi tunnistaa yhdistelmätutkinnot väärälle tasolle.

Lyhyempien koulutusten kohdalla kannattaa miettiä, sopivatko ne paremmin sertifikaatti tai kurssi-osioihin kuin koulutus-osioon. Jos koulutus-osioon tunkee kaikki pienimmätkin koulutukset, voi se vaikeuttaa tärkeimpien koulutusten tunnistamista. Pääsääntönä voisi sanoa, että tutkintoon johtavat koulutukset koulutus-osioon, muut sertifikaatti tai kurssi-osioihin. 

Taidot (Skills & Expertise):

Skillsit ovat rekrytoijan näkökulmasta erittäin oleelliset. Niitä kannattaa siis olla, ja mieluiten paljon. Endorsementien määrällä ei ole juurikaan mitään väliä, sillä ne eivät recruiter-työkalussa edes näy.

Skillsit kannattaa olla mahdollisimman konkreettisia, esimerkiksi, jos sinulla on jostain ohjelmasta käyttökokemusta, se kannattaa ehdottomasti lisätä skillseihin.

Skillsit voidaan ajatella hakusanoina, sillä näitä käytetään hyvin usein sopivien hakijoiden etsimisessä.

Miten erottaudut massasta?

Yllättävän moni jättää kielitaidon, saavutukset, kiinnostuksen kohteet sekä suositukset täyttämättä profiiliinsa. Tämä huonontaa mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi. Muista siis täyttää myös nämä kohdat!

Kielitaito (Languages):

Kerro kaikki kielitaitosi, myös äidinkieli! Ihmettelen usein, miksi yllättävän monet ihmiset jättävät oman äidinkielen mainitsematta kokonaan. Monessa työtehtävässä on vaatimuksena tietty kielitaito. Jos kielitaito ei tule selvästi esiin profiilissasi, et välttämättä tule löydetyksi tai sinun kielitaitosi ymmärretään väärin.

Yleisesti ottaen suosittelen kirjoittamaan profiilin englanniksi, jos haluat tulla löydetyksi. Hyvin usein rekrytoijat tekevät hakuja englanninkielisillä termeillä, joten, jos profiilisi on suomeksi, et tule löydetyksi.

Saavutukset (esim. sertifikaatit ja palkinnot) (Accomplishments):

Näillä voit erottautua massasta, personoida profiiliasi sekä tuoda omaa osaamistasi esiin. Suosittelen myös hankkimaan erilaisia sertifikaatteja, joilla voit näyttää oman osaamisesi. Esimerkiksi, jos työskentelet markkinointialalla, suosittelen suorittamaan Googlen tarjoamia sertifikaatteja, aiheina niissä on esimerkiksi Adwords ja Analytics. Myös HubSpotilla on omat inbound-markkinoinnin sertifikaattinsa.

Kiinnostuksen kohteet (Interests):

Seuraa itseäsi kiinnostavia yrityksiä, ryhmiä ja aiheita. Suosittelen seuraamaan ammatillisesti sinua kiinnostavia ryhmiä. Seuraamasi kiinnostuksen kohteet kertovat myös, mitkä toimialat sinua erityisesti kiinnostavat. Kiinnostuksen kohteista rekrytoija voi myös monesti päätellä henkilön harrastuksia ja vapaa-ajan kiinnostuksen kohteita. Näiden avulla voit myös hieman avata omaa arvomaailmaasi ja sinulle tärkeitä asioita.

Suosittelut (Recommendations):

Tämä on nykypäivän suosituskirje tai “työtodistus.”

Pyydä suosituksia vanhoilta esimiehiltä tai kollegoilta. Näitäkin luetaan. Kannattaa siis lähteä edellisestä työpaikasta hyvissä väleissä. Itselläni on ollut tapana pyytää esimieheltäni suosituksia, kun olen ollut viimeisiä päiviä vanhassa työssä ennen kuin olen lähtenyt uusiin haasteisiin.

Suosituksissa olisi hyvä tuoda esille konkreettisia esimerkkejä, mitä olet työssäsi tehnyt ja saavuttanut. Yhden lauseen “hyvä jätkä-”tyyppiset suositukset eivät tuo profiiliisi mitään lisäarvoa.

Kolme tärkeintä pointtia:

1)    Pyri tekemään profiilistasi mahdollisimman selkeä ja johdonmukainen.

2)    Muista lisätä kaikki tärkeimmät osaamisesi Skills-osioon.

3)    Jos etsit uusia haasteita, tuo se selvästi esille.

Miltä näyttää headhunterin oma LinkedIn-profiili? Kurkkaa tietoni täältä!

Asiantuntija!

Kiinnostaisiko saada hyödyllisiä uravinkkejä ja palkkatietoa digitalouden tehtävistä? Liity nyt Marbles-tiimin jäseneksi oikean yläkulman napista!

Työnantaja!

Kaipaisitko apua rekryämiseen? Ota yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta! Mietitään yhdessä, miten suorahaku voisi viedä tiimisi seuraavalle tasolle.